Поради батькам дітей ясельного віку

Ранній вік — це період, коли дитина щодня дивує нас своїми здобутками й водночас має ще так багато опанувати. Прагнучи допомогти дитині активно пізнавати світ і формувати гармонійну особистість, батьки мають пам'ятати: малюк розвивається в процесі гри. Які іграшки для малят мають високий розвивальний потенціал та як їх обирати, читайте нижче.

Стимулюємо фізичну активність

Лікарі відзначають: запорука успішного розу­мового розвитку дитини — її фізична активність, особливо на свіжому повітрі. Які ж іграшки ста­нуть у пригоді в приміщенні й надворі?

Дитячий транспорт. Це велосипеди, толо-кари (машинки-каталки), самокати та біговели. їх використання запобігає гіподинамії, сприяє розвитку координації, вестибулярного апарату, тренуванню суглобів та м'язів. Перевагу варто віддавати двом останнім видам: при їзді на них працюють не лише ноги, а й руки та черевний прес. А от економні варіанти — трансформери (біговели-самокати, біговели-велосипеди) — не­зручні в користуванні й навіть можуть призвес­ти до травми: у них неправильно розташовано центр ваги, вони мають завелику масу, майже не регулюються під зріст дитини і погано долають перешкоди на шляху.

М'ячі. Бажано, щоб вони були різних розмі­рів та з різних матеріалів.

Кеглі. їх можна збивати м'ячем, переносити з місця на місце, катати по підлозі рукою чи но­гою, пробігати чи проповзати між ними або по об­меженій ними доріжці.

Іграшки-"стрибуни". Йдеться про дитячий варіант фітбола — великі гумові іграшки-тварини, з якими можна виконувати цілі комплекси вправ для зміцнення хребта, посилення кровообігу в між-хребцевих дисках та обміну речовин у тканинах.

Масажні доріжки та килимки. Вони спри­яють правильному формуванню стопи, розвива­ють відчуття рівноваги та координацію, допома­гають компенсувати брак тактильних відчуттів.

Розвиваємо дрібну моторику

Цікавими для дітей і справді корисними є іграшки, дії з якими вимагають точності й акурат­ності, активізують логічне та образне мислення, виховують уважність.

Пірамідки. Перші дитячі пірамідки з'яви­лися ще в Давньому Єгипті й досі залишаються поширеними розвивальними іграшками. Оби­раючи пірамідки, слід віддавати перевагу тим, в основі яких не конус, а прямий стрижень — з та­кою іграшкою можна виконувати більше завдань: складати кільця від більшого до меншого і від мен­шого до більшого, від світлого кольору до темно­го і навпаки, кидати їх на стрижень. Високий роз­вивальний потенціал мають пірамідки-вкладки з відерець або коробочок, з яких можна будувати вежі або складати їх за принципом мотрійки.

Сортери. Мабуть, найпопулярніша нині розвивальна іграшка для дітей раннього віку — ємкість з отворами різних форм, до яких потрібно добирати відповідні вкладки. Крім стандартних геометричних варіантів, існують також сортери з тваринами, фруктами, транспортними засобами тощо. Проте працювати з ними варто лише тоді, коли дитина добре ознайомлена з об'єктами і легко впізнає їх за силуетами. Дуже корисні та багатофункціо­нальні

КОЛЕСА ДЛЯ МАШИН

Комбіноване заняття для дітей раннього віку

Вихователь Вознюк С.О.

Мета. Продовжувати формувати у дітей уяв­лення про будову вантажівки. Закріплювати знання про колір, величину ("більший", "менший"), кількість ("один", "багато"). Розвивати вміння порівнювати предмети, використовуючи прийом прикладання, знаходити геометричні фігури за їхніми назвами (круг, квадрат, овал). Учити правильно тримати фло­мастер у руці, малювати предмети округлої форми та зафарбовувати їх колоподібними рухами. Вихо­вувати самостійність.

Матеріал: іграшкові керма; велика вантажна машина, велике колесо; машинки, маленькі та великі колеса (за кількістю дітей); бу­тафорська доріжка з отворами; площинні машинки з геоме­тричними фігурами; 1/2 аркуша паперу формату А4 із зобра­женням машини для кожної дитини; фломастери чорного кольору.

Хід заняття

Діти з вихователем грають у гру "Водії". Дорослий пропонує малятам навести лад у групі. Діти складають керма й знахо­дять велике колесо на килимку.

Вихователь. Малята, що це? (Колесо). Скільки коліс? (Одне). Від чого це колесо? (Від машинки). Треба знайти машинку, яка загубила ко­лесо, і відремонтувати її. Де стоять наші машинки? (У гаражі). Ходімо до гаража.

Запитання до дітей

  • Скільки в гаражі машин? (Багато).
  • Візьміть собі по одній машинці. Чи всі колеса на місці у ваших машин? (Діти з'ясовують, що всі колеса на місці).
  • Чи всі машинки однакові за кольором? (Запи­тує у кількох дітей, яких кольорів у них машинки).
  • Покажіть, де у машини кабіна.
  • Що ще є у машини? (Кузов, колеса).
  • Скільки коліс має машина — одне чи багато? (Багато).
  • Яку форму мають колеса?
  • Де вони розташовані? Покажіть, будь ласка.

Вихователь. Малята, перевірмо, чи підходить колесо, яке ми знайшли, до ваших машин.

Вправа "Перевір колеса"

Діти разом з вихователем шляхом прикладання ви­значають, що на їхніх машинах колеса маленькі, а зна­йдене колесо велике.

Вихователь. Діти, по чому їздять машини? (По дорозі). Нехай і наші машини поїдуть по дорозі.

  • "бі-бі-бі" Та й поїхали собі. Крутяться колеса, шини — Хутко мчать вперед машини.

Дидактична гра "Розстав за кольором"

Вихователь. Поставмо машини у гараж. Зверніть увагу: в гаражі у кожної машини є своя доріжка. У червоної машини — червона, у жовтої — жовта, у зеленої — зеле­на, у синьої — синя.

Діти розставляють машинки в гаражі відповідно до кольорів доріжок.

Вихователь. Молодці! Всі ма­шини на місцях. А машинку, яка загубила колесо, ми так і не зна­йшли...

Звучить автомобільний сигнал. Діти звертають увагу на машину, яка стоїть у куточку. Разом з вихователем беруть її, розглядають і з'ясовують, що в неї бракує одного колеса.

Вихователь. Чому ж машина до нас не доїхала? (Тому що вона не може їхати без колеса).

Діти разом з вихователем прикла­дають колесо до машини.

Вихователь. Малята, подивіть­ся на наші машини у гаражі і на ма­шину, яку ми знайшли. Яка вона за розміром? (Велика). Чи підходить до неї колесо? (Так, підходить). Машина привезла нам вантаж. Подивимо­ся, що там? (Діти дістають з кузова коробку, в якій лежать великі та ма­ленькі колеса). Що це, малята? (Коле­са). Якого вони кольору? (Чорного). Чи всі колеса однакового розміру? (Ні, серед них є більші й менші).

Вправа "Обстежколеса" Вихователь. Візьміть у руку ко­жен по одному великому колесу, обведіть його пальчиком. Якої воно форми? (Круг­лої). На що схоже колесо? (На круг, на кермо).

Дидактична гра "Велике чи маленьке колесо?" Вихователь. А тепер візьміть собі ще й по ма­ленькому колесу, і пограємо. Заховайте колеса за спину.

Вихователь пропонує дітям показувати то маленьке колесо, то велике.

Вправа "Розсортуй великі і маленькі колеса " Вихователь. Чудово пограли, а тепер розкла­дімо колеса в коробки. Великі складемо у велику коробку, а маленькі — у маленьку. Поставимо їху гараж, і будуть у нас запасні колеса для ремон­ту машин.

Дидактична гра "Відремонтуй доріжку"

Вихователь. А щоб гратися далі, нам треба пройти по ось такій доріжці. Але ж... Ви тільки по­гляньте, які тут ями! Доріжку треба відремонту­вати. В кожну ямку покладіть круг такого самого кольору, як ділянка доріжки.

Діти вкладають геометричні фігури в отвори відпо­відно до кольорів.

Вихователь. Подивимось, куди ця доріжка нас приведе.

Тупотять маленькі ніжки По рівнесенькій доріжці.

Доріжка приводить дітей до столика, на якому роз­кладені площинні машинки з віконечками різної форми.

Дидактична гра "Закрий віконечко"

Діти закривають віконечка в машинках відповідними геометричними фігурами.

Запитання до дітей

  • Якого кольору в тебе віконечка? ♦ Як називається ця фігура?
  • Покажи зелений овал.
  • Якого кольору колеса у машини?

Малювання "Колеса для машини"

Вихователь привертає увагу дітей до машини фланелеграфі. Запитує, чого їй бракує, де мають 6ути розташовані колеса (під кабіною й під кузовом) і пропонує їх домалювати.

Вихователь. Спершу намалюємо коле пальчиком у повітрі. Тепер — пальчиком на аркуші: спочатку під кабіною, а потім під кузовом.

Педагог на фланелеграфі пальцем "малює" колесо та "зафарбовує" його колоподібними рухами, коментуючи власні дії. Діти повторюють те саме на аркушах.

Потім вихователь пропонує роздивитися фломастери, нагадує правила користування.

Діти працюють самостійно. Вихователь за потреби або на прохання малят допомагає, використовуючи пасивний рух чи показ способу малювання на окремому аркуші.