STREAM-ОСВІТА:

МАТЕМАТИЧНЕ ДОСЛІДЖЕННЯ

Здебільшого дослідницьку діяльність дітей організовують у природі. Однак не менш корисні та цікаві дітям дослідження в інших галузях — у мистецтві (експериментування з різними художніми матеріаламий техніками), мові (створення нових слів тощо) чи математиці. Як організувати математичні дослідження, дізнаєтеся з поданої статті.

З кожним роком stream-освіта стає все популярнішою серед педагогів дошкілля. Причин кіль­ка: тісна інтеграція різних освітніх напрямів (наприклад, різних видів мистецтва та ознайомлення -риродним довкіллям практична спрямованість акцент на дослідницькій діяльності, конструюванні, моделюванні, а також сюжетній грі як спо-перевірки зробленого на практиці (наприклад, малята змайстрували машинки і гаражі для них, «будували місто, а потім грають у відповідну сюжетну гру).

Дослідження використовуються в усіх освітніх напрямах 5ТРЕАМ: "Науки", "Технології", "Читання і письмо", "Інжиніринг", "Мистецтво", "Математика". У цій статті зробимо акцент саме на математиці.

На заняттях з математики дослідження проводять, починаючи з молодшого дошкільного віку. Вони допомагають поглибити знання дітей, виявити і дослідити окремі випадки, які виникають під час ознайом­лення з математичними поняттями, показати можливості практичного застосування набутих знань.

На відміну від уже звичних дослідів з ознайомлення з природним довкіллям, об'єктами дослідження на заняттях з математики є переважно геометричні фігури і числа. Такі досліди не потребують спец­обладнання, однак, як і природничі, вимагають ретельної підготовки й обов'язкового обговорення для формулювання висновків, аналізу результатів. Пропонуємо авторську класифікацію дослідів у математиці.

Види дослідів:

  • Досліди з виявлення властивостей
  • Досліди-ілюстрації
  • , Досліди-здивування
  • Дослїди-моделювання
  • Досліди-порівняння
  • Досліди-пояснення
  • Досліди для перевірки припущень

 

 Щоб дітям було цікаво.

 

ІГРИ ДЛЯ КМІТЛИВИХ МАЛЮКІВ ТА ЇХ БАТЬКІВ.

Прагнете, аби ваші син чи доня зростали розумними, К кмітливими, винахідли­вими? Наповнюйте цікавим спілкуванням кожну вільну хвилину: під час поїздки в транспорті, в черзі до лікаря, дорогою до дитсадка й додому, перед сном.

У пригоді стануть словесні ігри, що розвивають логічне й творче мислення. Захопливіше грати в них усією родиною!

ЗНАЙДИ ПРЕДМЕТ

Гра формує в дітей здатність знаходити предмети за спільною ознакою.

Дорослий називає ознаку, а дитина добирає назви пред­метів, які їй відповідають.

Наприклад:

  • холодний — бурулька, мо­розиво, холодильник то­що;
  • міцний — сон, панцир, двері тощо.
  • ПОРИ РОКУ
  • Дошкільнята вчаться групувати пред­мети та явища за спільними ознаками кожної пори року.
  • Дитина має назвати якомога більше предме­тів чи об'єктів, які стосуються певної пори року. Наприклад:
  • • Зима: лижі, сніговик, рукавички, бурулька, ковзани, санки, новорічна ялинка...
  • Весна: вербові котики, проліски, бруньки на деревах, струмочки.
  • Літо: панамка, ромашка, малина, метелик, пляж.
  • Осінь: жовте листя, дощ, гриб, листопад, туман, парасолька.
  • З'ЄДНАЙ СЛОВА
  • Під час цієї гри діти вчаться знаходи­ти предмети, що мають спільні озна- і ки одночасно з кількома іншими предме- \ тами, та встановлювати зв'язки між ними.

Дорослий називає два предмети чи об'єкти, а дитина добирає і називає такі, що є "перехідни­ми містками" між першим і другим, тобто мають чіткий логічний зв'язок із заданими об'єктами.

Наприклад:

  • шапка — голова — зачіска — перукарня;
  • лійка — квітка — клумба — букет;
  • борошно — торт — свічки — день наро­дження;

дерево — папір — книжка — бібліотека;

. • олівець — малюнок—художник—виставка.

ДЕТЕКТИВИ

Гра допомагає формувати в дітей умін­ня знаходити та називати спільні ознаки двох або кількох предметів.

Дорослий називає два або кілька предметів та пропонує малюку знайти між ними схожість.

Наприклад:

  • м'яч — сонце (кругла форма);
  • жаба — огірок (зелений колір)]
  • човен — яхта (водний транспорт)]
  • вата — подушка (м'які). Правильних відповідей може бути кілька!

ЩО В КРУЗІ

Гра розвиває вміння виділяти у довкіл- І лі предмети та об'єднувати їх за певними ознаками.

Дитині пропонують назвати об'єкти, що вхо­дять до певного круга, як-от: дитячий садок, школа, місто, країна, океан, ліс, планета...

Наприклад:

  • круг — місто: магазини, музеї, універси­тети, стадіони, парки, багатоповерхові бу­динки;
  • круг — океан: риби, водорості, мушлі, кра­би, кораблі тощо.

ДОСЛІДНИКИ

Граючи в цю гру, малята вчаться виді- І ляти в об'єктах ознаки подібності та від мінності.

Дорослий називає предмети та живі істоти парами, а дитина шляхом порівняння знаходить та називає подібності й відмінності між ними.

Приклади об'єктів для гри:

  • заєць вовк;
  • холодильник — пилосос;
  • море — річка;

людина мавпа;

сосна каштан.

ШВИДКО ВІДПОВІДАЙ

Діти вправляються в умінні добирати різноманітні слова до заданого початко­вого складу.

Дорослий називає початок слова, а дитина його закінчує. Наприклад:

МА—карони, -лина, -сло, -шина, -впа;

  • КО —рова, -ридор, -тлета, -мора, -мбайн, -вбаса, -ромисло, -тик;
  • БУ —рулька, -ква, -ратіно, -квар, -ряк, -блик. •

 

Що має бути в дитячій кімнаті, щоб інтелект малюка розвивати?

  • Конструктори.
  • Пазли, мозаїка.
  • Дитячі музичні інструменти.
  • Книжки, журнали, книжки-шнурівки.
  • Шахи, шашки.
  • Ребуси, кросворди, головоломки, лабіринти.
  • Розмальовки, олівці, фарби, пластилін.
  • Настільно-друковані ігри.
  • Предмети-замінники.
  • Розвивальні посібники: палички Кюїзенера, кубики Зайцева, дошки Піаже,"Диво-соти" Воскобовича, логічні блоки Дьєнеша, дидак­тичний матеріал Марії Монтессорі, дошки Сегена тощо.