ЗАВДАННЯ І ЗМІСТ ОСВІТНЬОЇ РОБОТИ З ДІТЬМИ П'ЯТОГО РОКУ життя

з національно-патріотичного виховання дітей дошкільного віку

ЗАВДАННЯ ОСВІТНЬОЇ РОБОТИ З ДІТЬМИ

  • Розширювати знання про сім'ю, рід; учити розповіда­ти про сім'ю за родинними світлинами; продовжувати ознайомлювати дітей із формами звертання в укра­їнській родині: до старших звертаються на "Ви", це підкреслює пошану до людей; формувати вміння під­тримувати щирі, доброзичливі родинні стосунки; під­водити до розуміння того, що старша дитина в сім'ї має піклуватися про молодших братиків і сестричок;
  • залучати дітей до участі у колективних заходах із поліпшення благоустрою дитячого садка;
  • ознайомлювати дітей на елементарному рівні з їхніми правами та обов'язками, підкріплювати бажання до­тримувати їх у своєму житті;
  • ознайомлювати дітей з архітектурними пам'ятками рідного міста (села), його вулицями, будовами;
  • розповідати про заснування столиці України - міста Київ; дати дітям елементарні знання про місто Київ, головну вулицю Хрещатик, про видатні місця: майдан Незалежності, Ботанічній сад, Андріївський узвіз; дати дітям елементарні знання з історії виникнення Запо­різької Січі, особливості життя і боротьби запорізьких козаків; виховувати почуття гордості та пошани до на­родних оборонців рідної сторони; розвивати світогляд дитини-українця, пишатися своїми предками, їх сла­вою, хоробрістю, бойовими подвигами;
  • систематизувати знання дітей про тваринний і рос­линний світ України, вчити любити й оберігати при­роду рідного краю;
  • ознайомлювати дітей з життєвим і творчим шляхом Тараса Шевченка, Лесі Українки;
  • формувати уявлення дітей про традиція, обряди та звичаї України (Різдво - свята вечеря в родині, сі­мейні традиції частування, колядування; вивчення з дітьми колядок, щедрівок; Великдень - традиції освя­чення паски, великоднього кошика, розфарбовування писанок, крашанок, великодні ігри; день Святого Ми-колая - написання листів Святому Миколаєві); озна­йомити дітей зі звичаями, що супроводжують збирання врожаю, українськими стравами; виховувати повагу до сільської праці; дати елементарні знання про те, що в Україні живуть люди різних національностей, у них є своя мова, культура; стимулювати дітей до вияву сво­єї належності до народу, етносу через читання віршів, співи, таночки;

давати дітям уявлення про українську садибу: хату, подвір'я, садок, квітник, криницю, огорожу, стайню (використовувати назви, характерні для регіону); озна­йомлювати з рослинами-оберегами на українському домівки; чорнобривці, мальва, ружа, червона рута - символи материнства, любові, ніжності); розширювати знання про інтер'єр хати та кухні в Україні: піч, посуд (макітра, тарелі, горщики, качалка тощо), світлиця - меблі: скриня, колиска, стіл, лава, ослін; розповідати про використання предметів національ­ного декоративно-ужиткового мистецтва (рушники на образах, килими, постіль, вишивані подушки); покут­тя - найсвятіше місце в хаті, місце для образів, образи прикрашали рушниками; поглиблювати знання дітей про український національний одяг, його зручність, де­коративну мальовничість; розширювати уявлення про жіночий український костюм: вишиту сорочку, плахту, запаску, хустину (для жінок) та віночок зі стрічками (для дівчат), намисто тощо; чоловіче українське вбран­ня: сорочка-вишиванка, штани (шаровари), шапка, жупан; ознайомлювати дітей із предметами народного декоративно-ужиткового мистецтва, їх використанням у повсякденному житті; давати знання про вироби гон­чарів - посуд (миски, глечики, макітри, куманці) косів-ських, опішнянських майстрів;

  • залучати дітей до ознайомлення з основними вида­ми українського народного мистецтва: писанкарство, стінний розпис, народний станковий живопис; залуча­ти дітей до сприймання творів митців України (худож­ників, скульпторів, музикантів, танцівників та інших); виховувати повагу до митців та гордість за прославлян­ня України;
  • залучати до слухання української дитячої музики, під­кріплювати бажання долучатися до виконання україн­ського репертуару.

ЗАВДАННЯ І ЗМІСТ ОСВІТНЬОЇ РОБОТИ З ДІТЬМИ ШОСТОГО РОКУ життя

з національно-патріотичного виховання дітей дошкільного віку

 

ЗАВДАННЯ ОСВІТНЬОЇ РОБОТИ З ДІТЬМИ

  • Допомагати - дитині пізнавати свою сім'ю, батьків, рід, історію роду; вчити дітей шанувати своїх предків, складати родинне дерево, пам'ятати дні народження, іменини батьків та інших членів сім'ї, виявляти знаки уваги і пошани, вітаючи близьких, робити їм подарун­ки, виявляти турботу як одну з норм поведінки в ро­дині; допомагати усвідомити, що брати і сестри мають допомагати одне одному, старші з них мають дбати про молодших; дати поняття про обереги української ро­дини (батьківське та материнське благословення, руш­ник, вишиванка);
  • розширювати знання дітей про дитячий садок, який відвідує дитина, привчати пишатися перевагами й до­сягненнями як працівників, так і вихованців; залучати дітей до участі у колективних заходах щодо поліпшен­ня благоустрою дитячого садка;
  • поглиблювати знання дітей про їхні права та обов'язки, сприяти усвідомленому сприйманню та до­триманню їх у своєму житті;
  • продовжувати ознайомлювати з історією рідного міс­та (села), символікою, історичними пам'ятками, леген­дами про рідний край, професіями людей, які живуть у місті (селі);
  • формувати уявлення про те, що Україна має давню історію (військо, рукописні книги, храми, ремесла, культура, національний одяг, національна символіка, визначні діячі, гетьмани);
  • систематизувати знання дітей про тваринний і рос­линний світ України, вчити любити та оберігати при­роду рідного краю;
  • ознайомлювати дітей з видатними людьми минулого та сучасності, які прославили Україну; виховувати інтерес до минулого рідного краю, повагу до національ­них героїв минулого та сучасності;
  • формувати усвідомлене ставлення дітей до свят, тра­дицій свого народу, залучати їх до безпосередньої учас­ті у святах; ознайомлювати із народними традиціями дарування подарунків на Святого Миколая, розширю­вати знання про святкування Різдвяних свят (різдвяні сімейні традиції колядування, щедрування, посіван­ня), розповідати, що на Йордан освячують воду, яку вважають цілющою, закріплювати знання про народні традиції на Стрітення (освячення стрітенських свічок-громовиць, прикмети), розширювати знання дітей про підготовку до Великодніх свят: ознайомлювати із тра­дицією освячення вербових гілочок на Вербну неділю, традиціями підготовки до Великодня (у Чистий четвер випікають паски, розписують писанки; у Великодню п'ятницю йдуть до церкви; в суботу освячують Великод­ній кошик); ознайомлювати із традиціями святкування Великодня (у Великодню неділю йдуть до церкви, після чого вся сім'я збирається за сніданком; найстарша осо­ба в сім'ї всіх частує Великоднім яйцем, промовляючи привітання: "Христос воскрес!" - "Воістину воскрес!") На Великодні свята водять гаївки та проводять ігри; дати знання, що в Україні живуть люди різних націо­нальностей, у них є своя мова, культура; ознайомлю­вати дітей з особливостями традицій найчисельніших національних меншин в Україні (росіяни, євреї, біло­руси, молдовани, болгари, греки, вірмени, роми);
  • ознайомлювати дітей зі звичаями і традиціями, по­в'язаними з будівництвом житла в Україні, оздоблен­ням зовні та всередині, розміщенням меблів (лава, стіл, ослін, скриня, мисник, ліжко), предметами побуту; по­глиблювати знання про традиції прикрашання оселі вишиваними рушниками, килимами, витинанками;

розповідати дітям про звичаї та традиції, пов'язані з І поселенням у дім, про роль оберегів в українській хаті І (образ, піч, рушники) та в оформленні садиби; озна-І йомлювати з рослинами-оберегами на українському І подвір'ї: калиною - символом вірності, нескореності; 1 вербою - символом рідної домівки, близьких людей; квітучими рослинами (чорнобривці, мальва, черво­на рута) - символами материнства, любові, ніжності; розширювати знання дітей про українську оселю (все-1 редині оселю прикрашали образи з вишиваними руш-1 никами, вишивані подушки; за звичаєм, коли люди 1 приходили у новозбудовану хату, то сипали на долівку І пшеницю і копійки (щоб господарі були в достатку); на І подвір'ї обов'язково копали криницю, над якою зводи­ли дашок, щоб не потрапляли дощ і сніг; перед хатою | висаджували калину, мальву, чорнобривці);

  • ознайомлювати дітей з українським національним одя-1 гом, порівнювати особливості національних костюмів І за регіонами, розповідати, що одяг є буденний і святко­вий; давати знання про роль оберегів у національному одязі українців (вишивана сорочка чоловіча та жіноча, 1 віночок, хустка, намисто);
  • вчити дітей грати у нескладні рухливі ігри з текстом, І діалогом та ігри, що ознайомлюють дітей із трудовими процесами, зі звичаями українського народу;
  • ознайомлювати з іграшками, виробленими з тіста, І тканини, глини, дерева;
  • формувати уявлення про українську кухню, основні! традиційні страви: борщ із пампушками, вареники із сиром, картоплею, капустою, галушки, деруни, млинці, і узвар тощо, формувати поняття, що хліб - джерело жит­тя, "хліб святий", його потрібно шанувати, що в Україні є звичай зустрічати гостей хлібом-сіллю (коровай на ви­шитому рушникові прикрашають барвінком і калиною); І ознайомлювати з обрядовою українською їжею: кутею та узваром; паскою, крашанками, писанками;
  • продовжувати ознайомлювати з основними видами українського народного мистецтва: скульптура (вироби з каменю, глини, тіста), кераміка (гончарство, кахляр-ство, іграшки), різьба по дереву (пласка, барельєфна, повна), ткацтво, килимарство, вишивка, декоративна пластика (писанкарство, стінний розпис, народний станковий живопис; виховувати повагу до людей твор­чої праці, чиї руки у народі називають "золотими"; ознайомити дітей із багатством видів українського мис­тецтва; дати уявлення про особливості жанрів і засобів виразності (зображувальне і фотомистецтво, телебачен­ня, театральне та кіномистецтво, музичне та хореогра­фічне мистецтво, естрадно-циркове мистецтво);
  • ознайомлювати дітей з різними жанрами української дитячої музики, композиторами, які пишуть музику для дітей; залучати до музичної виконавської діяльнос­ті, підтримувати бажання обирати й виконувати репер­туар української дитячої музики.